Kun je een zzp-treintje maken tijden de coronacrisis?

In de kredietcrisis, kwamen de vereniging Eigen Huis, NVM en een aantal makelaars met het concept van een huizentreintje om de volledig vastgelopen huizenmarkt in beweging te kunnen krijgen. Ze zochten een starter die een huis wilde kopen en daar vervolgens een huis, die eigenaren zochten een huis enzovoort. Als het treintje compleet was, konden soms 3-5 huishoudens schuiven en ruimte creëren voor de starters.


Zouden we een dergelijk concept niet kunnen loslaten op de huidige situatie? Daar zitten we al een paar dagen op te broeden. Een rondje LinkedIn bracht mij op een eenvoudig, maar ik denk doeltreffend idee.


Er zijn veel zelfstandigen die momenteel vol energie hun sales proberen door te zetten. Mooie ontwikkeling, echter is de vraag of altijd de juiste strategie wordt gekozen. Ik zie veel trainingen of webinars die eenmalig gratis worden aangeboden.


Ik begrijp de strategie, je valt op, raakt met mensen in contact en houd je salesfunnel op orde. Toch moet je de vraag stellen of je wel de juiste prospects ontvangt. Was een 'gratis-klant' wel op zoek naar jouw product, of kwam hij alleen maar binnen omdat het gratis was. Afbreuk risico is groot. Daarnaast ben ik van mening dat een dienst die je levert een waarde heeft. In deze gekke tijd moet juist vasthouden aan die waarde. Uiteindelijk zal de vraag naar je dienst of product niet opeens verdwijnen, hij zal hooguit afnemen.


Hieraan denkend kwam ik op een oude salestactiek: "klant werft klant". Als je een dienst levert is er veel meer waarde waneer je een treintje van klanten kunt creëren. Combineer je aanbod met een gedeeltelijk uitgestelde betaling en een klant-werft-klant aanbod.


Voorbeeld: van een (Online) Training die ik voorbij zag komen: "Meer zaken doen via LinkedIn", deze training werd nu aangeboden voor 295,- ipv de gebruikelijke 995,- : een korting van 70%!! Wat is de laatste keer dat jij 70% korting hebt gekregen?

Waarom pak je een dergelijke training niet in een speciaal verbindend "Corona aanbod": Bied de training aan met een gespreide betaling in twee termijnen.


Training blijft 995,-, echter betaal nu 495,- en over 4 maanden de resterende 500,-. Door de training nu te volgen kun je het geleerde direct toepassen en mogelijk al sneller omzet genereren hieruit. Om het nog aantrekkelijker te maken bied je de deelnemers de mogelijkheid aan om de tweede termijn terug te verdienen door ze voor elke deelnemer die zij aanbrengen een korting te geven van 100,- op de resterende 2e termijn.

Op deze manier borg je een stuk omzet, geef je niks van waarde gratis weg (gratis spullen hebben geen waarde in de ogen van de meeste) en creëer je enthousiaste ambassadeurs van jouw merk enproduct.

Mooi voorbeeld van een treintje? Of denken jullie daar anders over? Laat het me weten in de reacties.


15 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven

Steunmaatregelen ZZP

Dinsdag 17 maart maakte het kabinet een groot pakket van steunmaatregelen bekend om de economische gevolgen voor ondernemers. Via mijn boekhouder, ook een zzp-er kreeg ik een uitgebreid overzicht van

Samen staan we sterk www.corona-collectief.nl